1 de cada 2 contractes realitzats a l'activitat turística el 2022 van ser indefinits

22/06/2023 - 10:00h

L’OTB publica la tercera càpsula de l’Informe Anual de l’Activitat Turística 2022, que inclou informació sobre la valoració dels turistes, l’opinió ciutadana, el mercat de treball i la sostenibilitat de la Destinació.

  • Els aspectes més ben valorats dels municipis de la Destinació Barcelona van ser el caràcter i amabilitat de la gent (8,55), el clima (8,52) i el transport públic (8,44).
  • Aquells que van atorgar una millor valoració general dels municipis de la Destinació van ser els turistes internacionals (8,72) i els que van viatjar per vacances (8,69).
  • Un 66,8% dels residents de Barcelona ciutat creien que el turisme és més aviat beneficiós per la ciutat, mentre que a Barcelona regió, un 84,6%, per a la seva comarca.
  • El nombre d’empreses turístiques va augmentar un +4,6% el 2022 i va representar un 14,8% sobre el total del teixit empresarial de la Destinació Barcelona.
  • El nombre d’empreses i serveis certificats en Biosphere Responsible Tourism es va situar en 879 el 2022.

 

L’OTB ha fet pública la tercera càpsula de l’Informe Anual de l’Activitat Turística 2022 amb dades relatives a la valoració dels turistes, l’opinió ciutadana, el mercat de treball i la sostenibilitat de la Destinació. L’Informe Anual de l’Activitat Turística recull les dades dels tres nivells geogràfics que l’OTB treballa: Barcelona ciutat, Barcelona regió i Destinació Barcelona.

 

Valoració dels turistes

La valoració general dels turistes dels municipis de la Destinació Barcelona va assolir de mitjana un notable alt, amb una puntuació de 8,62 el 2022. A la ciutat de Barcelona, que s’endugué una major puntuació, la valoració general va ser d'un 8,74, mentre que a Barcelona regió, un 8,44.

Dos terços dels aspectes que valorats a la Destinació, van obtenir una nota superior al 8. D’aquests, els tres més ben considerats van ser el caràcter i amabilitat de la gent (8,55), el clima (8,52) i el transport públic (8,44). Per contra, l'aspecte amb una puntuació més baixa va continuar essent el soroll (7,22).

Pel que fa a la valoració de Barcelona ciutat, els atributs més ben considerats es van mantenir un any més: l’arquitectura (9,27) i la cultura (8,97). Els aspectes menys valorats en aquest cas van ser el soroll (6,83) i la neteja general (7,59).

Barcelona regió, el caràcter i l’amabilitat de la gent (8,67) es va mantenir en la primera posició, seguida de la seguretat personal (8,57) i del clima (8,56). Per contra, els dos menys valorats van ser l’oferta d’aparcament (7,26) i la qualitat de la connexió a internet (7,73).

Els turistes internacionals són els que van puntuar millor en general la Destinació (8,72), mentre que si s'analitzen les valoracions segons motiu de viatge, els que van venir per vacances o oci van ser els que van realitzar les valoracions més elevades (8,69).

 

Valoració ciutadana

Quant a l'opinió ciutadana vers al turisme, el percentatge dels que creien que el turisme és beneficiós es va reduir en ambdues àrees geogràfiques respecte a l'any anterior: a Barcelona un 66,8% (-4,6pp interanual) creien que l'activitat turística era beneficiosa per la ciutat, mentre que a Barcelona regió, un 84,6% (-0,5pp interanual) beneficiosa per la seva comarca. 

L’aportació econòmica que genera l’activitat turística va ser l’atribut positiu citat en major proporció pels residents d’ambdues àrees geogràfiques, mentre que la massificació, l'incivisme, la mala educació, el vandalisme, l'aglomeració i la superpoblació van ser alguns dels aspectes negatius més citats.

 

Mercat de treball

La proporció del turisme respecte a la resta d'activitats econòmiques va continuar sent superior a Barcelona ciutat (15,2% en nombre d'empreses i 12,5% en ocupació) que a Barcelona regió (14,4% en nombre d'empreses i 10,3% en ocupació).

Tant el nombre d'empreses com el nombre de persones ocupades en el turisme van augmentar interanualment a la Destinació Barcelona (+4,6% i +9,9%, respectivament). El creixement del número d'empreses va ser més intens a Barcelona regió (+5,0%) que a Barcelona ciutat (+4,1%). No obstant, Barcelona ciutat va registrar un augment de l'ocupació turística del +12,2%, mentre que a Barcelona regió, ​​que va experimentar un impacte menor en l'ocupació turística durant la pandèmia, el creixement registrat va ser inferior (+7,9%). Paral·lelament, l'atur registrat a l'activitat turística es va reduir, de mitjana, un -30,6% a la Destinació.

Pel que fa als contractes realitzats al nucli de l'activitat turística, a partir de la primavera, amb l’aixecament de les restriccions per viatjar per dins d'Europa, es va observar una clara recuperació de la nova contractació. Així, de mitjana, a la Destinació Barcelona, es van realitzar un +51,9% de contractes més que l'any anterior. Cal destacar el creixement de la contractació indefinida, degut a la reforma laboral espanyola de 2022, que a l'activitat turística de la Destinació Barcelona va passar a tenir un pes del 17,3% el 2021 al 48,0% el 2022.

 

Sostenibilitat

Per tercer any consecutiu, en aquesta càpsula de l’IAT s’incorporen els resultats de diversos indicadors relacionats amb la sostenibilitat turística a la Destinació Barcelona que formen part del Sistema d’Indicadors de Turisme Sostenible de l’OTB (SITS-OTB). Aquests indicadors responen a 3 eixos de la sostenibilitat (l’ambiental, el sociocultural i l’econòmic) i aborden diverses temàtiques com: la contaminació, la mobilitat, la satisfacció ciutadana, la seguretat pública, l’impacte econòmic del turisme o el mercat de treball. Degut a la transversalitat de les temàtiques que incideixen en la sostenibilitat de l’activitat turística, alguns d’aquests indicadors ja apareixien en altres capítols del present informe. Podeu consultar la interpretació de l'evolució dels indicadors inclosos en aquesta càpsula a la següent notícia de l'OTB: El percentatge de turistes que van utilitzar el transport públic com a mitjà de transport intern va créixer el 2022.

Pel que fa a les certificacions en sostenibilitat turística, el 2022, 879 empreses i serveis van aconseguir el certificat Biosphere Responsible Tourism, el que significa un creixement interanual del +8,1%. Per tipologies, les empreses d’allotjament van concentrar pràcticament 1 de cada 3 certificats. Per altra banda, 6 destinacions van mantenir la certificació i unes altres 48 es van distingir (10 més que l'any anterior). L'Anoia va ser la comarca amb més distinticions (9), seguida del Baix Llobregat (8), Osona i el Vallès Oriental (amb 7 cadascuna d'elles).

 

Més informació: Informe de l’Activitat Turística a la Destinació Barcelona 2022 – Càpsula 3

Comparteix:

Notícies relacionades