Missatge d'error

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /var/www/apps/app0473/www/includes/file.phar.inc).

Notable alt: la valoració turística dels municipis de la Destinació Barcelona es manté en un 8,6 el 2023

23/05/2024 - 09:30h

Es publica la tercera càpsula de l’Informe de l’Activitat Turística a Barcelona

  • Els aspectes més ben valorats dels municipis de la Destinació Barcelona el 2023 van ser el caràcter i amabilitat de la gent (8,57), el transport públic (8,42) i la gastronomia (8,34).
  • De mitjana, els municipis van rebre una puntuació general de 8,59 sobre 10 el 2023. Els turistes internacionals (8,68) i els que van viatjar per vacances (8,67) van ser aquells que els van atorgar una millor valoració general.
  • L’Índex de Reputació Online (iRON®) va assolir una puntuació de 8,56 a la Destinació Barcelona. Els atractius van aconseguir a la xarxa una valoració propera a l’excel·lent.
  • Un 70,8% dels residents de Barcelona ciutat creien que el turisme és més aviat beneficiós per la ciutat, mentre que a Barcelona regió, un 83,9% va afirmar que el turisme és molt positiu o positiu pel conjunt de la societat catalana.
  • El nombre d’empreses turístiques va augmentar un +3,1% interanual el 2023 i va representar un 15,2% sobre el total del teixit empresarial de la Destinació Barcelona.
  • El nombre d’empreses i serveis certificats en Biosphere Responsible Tourism es va situar en 986, un +12,2% per sobre de l’any anterior.
  • La Destinació Barcelona va acollir 1.945 reunions i 582.198 delegats el 2023 i a Fira de Barcelona es van celebrar una vuitantena d’esdeveniments que van comptabilitzar 1,4 milions d’assistents.

 

L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió ha publicat la tercera càpsula de l’Informe de l’Activitat Turística a Barcelona 2023, que conté nous capítols amb informació sobre valoració turística, reputació online, opinió ciutadana, activitat econòmica i mercat de treball, sostenibilitat i turisme de reunions i activitat firal.

Com és habitual, aquest informe inclou les dades sobre l’activitat turística dels tres nivells geogràfics en que treballa l’OTB: Barcelona ciutatBarcelona regió Destinació Barcelona.

 

Valoració turística

La valoració general dels turistes dels municipis de la Destinació Barcelona va assolir de mitjana un notable alt, amb una puntuació de 8,59 el 2023, de manera que es va mantenir força estable respecte a l’any anterior (-0,03 punts). A la ciutat de Barcelona, que s’endugué una major puntuació, la valoració general va ser d'un 8,70, mentre que a Barcelona regió, d’un 8,42.

La majoria dels aspectes valorats a la Destinació, van obtenir una nota superior al 8. D’aquests, els tres més ben considerats van ser el caràcter i amabilitat de la gent (8,57), el transport públic (8,42) i la gastronomia (8,34). Per contra, l'aspecte amb una puntuació més baixa va continuar essent el soroll (7,13).

Pel que fa a la valoració de Barcelona ciutat, els atributs més ben considerats van ser: l’arquitectura (9,28) l’entreteniment (9,03), que va experimentar la pujada més accentuada de tots els aspectes analitzats (+0,39 punts interanual) i la cultura (8,60). Els aspectes menys valorats en aquest cas van ser el soroll (6,69) i la neteja general (7,60).

A Barcelona regió, el caràcter i l’amabilitat de la gent (8,72) es va mantenir en la primera posició, seguit de la seguretat personal (8,64) i l’allotjament (8,52). Per contra, els dos menys valorats van ser l’oferta d’aparcament (7,04) i la sostenibilitat (7,76).

Els turistes internacionals són els que van puntuar millor en general els municipis de la Destinació (8,68), mentre que si s'analitzen les valoracions segons motiu de viatge, els que van venir per vacances o oci van ser els que van realitzar les valoracions més elevades (8,67).

 

Reputació online

L’experiència turística a la Destinació Barcelona va obtenir un índex de reputació online (iRON®) de 8,56 sobre 10. Per àrea geogràfica, Barcelona ciutat va obtenir una valoració global d'un 8,64 i Barcelona regió, d'un 8,27. En ambdós casos, els resultats obtinguts van millorar respecte a l'edició de 2018, la darrera vegada que es va dur a terme l’estudi conjunt de les dues àrees geogràfiques: A Barcelona ciutat, la puntuació va augmentar +0,22 punts, i a Barcelona regió, +0,09 punts.

Per temàtica, el 2023 els allotjaments i els restaurants van obtenir una puntuació molt similar (8,17 i 8,18, respectivament), mentre que els atractius van destacar per una valoració propera al 9.

La ubicació, en el cas dels allotjaments, i el menjar, en el cas dels restaurants, van ser els aspectes més ben valorats del servei, mentre que el preu, va ser el que va obtenir una puntuació més baixa en ambdós casos.

Per altra banda, els atractius més ben valorats van ser aquells relacionats amb l’esport / turisme actiu, els culturals i els naturals, tots amb puntuacions iguals o superiors al 9.

 

Opinió ciutadana

A la ciutat de Barcelona, tant el percentatge de residents que creien que el turisme és més aviat beneficiós pel municipi, com el dels residents que creien just al contrari van augmentar respecte a l'any anterior, fins al 70,8% en el primer cas (+4,0pp) i fins al 23,0%, en el segon (+5,7pp). Això és degut a una reducció en la indiferència dels residents sobre aquesta temàtica, que els anys anteriors va arribar a superar el 10% dels residents.

A Barcelona regió, en canvi, 8 de cada 10 residents consideraven que l’impacte del turisme al conjunt de la societat catalana és positiu o molt positiu, mentre que només 1 de cada 10, el considerava negatiu o molt negatiu.

Quant al fet de si s’ha de continuar atraient més turistes a la destinació, només un terç de les persones residents a Barcelona ciutat hi estaven a favor, mentre que a Barcelona regió la proporció fregava la meitat de les persones.

 

Activitat ecnòmica i mercat de treball

La proporció del turisme respecte a la resta d'activitats econòmiques va continuar sent superior a Barcelona ciutat (15,7% en nombre d'empreses i 13,1% en ocupació) que a Barcelona regió (14,8% en nombre d'empreses i 10,5% en ocupació).

Tant el nombre d'empreses en el turisme com el de persones treballadores a l'activitat turística van augmentar interanualment a la Destinació Barcelona (+3,1% i +6,3%, respectivament). En aquest darrer cas, a Barcelona ciutat es va registrar un augment de l'ocupació turística (+8,1%), superior a Barcelona regió (+4,7%), ​​que va experimentar un impacte menor durant la pandèmia.

Després d'uns anys de creixement dels contractes realitzats al nucli de l'activitat turística, i amb l'entrada en vigor de la nova regulació de la contractació el 2022, que va provocar aleshores un augment de la contractació indefinida, el 2023 es van realitzar menys contractes que l'any anterior. En aquest sentit, la contractació temporal va ser la que més va decréixer interanualment (-29,4%), mentre que els contractes indefinits es van reduir en una menor proporció (-4,9%).

Per altra banda, l’atur registrat va disminuir lleugerament de manera que, de mitjana, es van registrar un -1,4% menys de persones aturades a l'activitat turística que l'any anterior.

 

Sostenibilitat

Un any més, aquest informe recull diversos indicadors inclosos al Sistema d’Indicadors de Turisme Sostenible SITS-OTB, que responen als 3 eixos de la sostenibilitat (l’ambiental, el sociocultural i l’econòmic) i aborden diverses temàtiques com: la contaminació, la mobilitat, la satisfacció ciutadana, la seguretat pública, l’impacte econòmic del turisme o el mercat de treball. Degut a la transversalitat de les temàtiques que incideixen en la sostenibilitat de l’activitat turística, cal recordar que alguns d’aquests indicadors apareixen en altres capítols del present informe. L’anàlisi de l’evolució dels darrers resultats publicats en aquesta càpsula es podrà consultar a partir del mes vinent, a l’apartat de resultats de la pàgina de Sostenibilitat de l’OTB.

Pel que fa a les certificacions en sostenibilitat turística, el 2023, 986 empreses i serveis van aconseguir el certificat Biosphere Responsible Tourism, el que significa un creixement interanual del +12,2%. Per tipologies, les empreses d’allotjament van concentrar 1 de cada 3 certificats.

A més a més, 6 destinacions van mantenir la certificació i unes altres 54 es van distingir, 6 més que l'any anterior. Osona va ser la comarca amb més distincions (11), seguida de l'Anoia (9), el Baix Llobregat (8) i el Vallès Oriental (7).

 

Turisme de reunions i activitat firal

En el conjunt de la Destinació Barcelona, durant 2023 es van registrar un total de 1.945 reunions, el que no només va significar un increment respecte a l'any anterior (+18,7% Var. 23/22), sinó respecte a abans de la pandèmia (+12,2% Var. 23/19).

La majoria d'esdeveniments es van celebrar durant el segon i l'últim trimestre de l’any, concentrant 6 de cada 10 reunions celebrades durant el període.                   

Per la seva banda, el nombre d’assistents a aquestes reunions, 582.198, va experimentar un creixement més limitat (+5,2% Var. 23/22), encara per sota de xifres prepandèmiques (-12,4% Var. 23/19). Això va ser degut principalment a les restriccions encara presents als mercats asiàtics durant els primers mesos de l'any que van afectar sobretot esdeveniments del primer trimestre com ara el Mobile World Congress. Els esdeveniments de telecomunicacions / tecnològics van ser els més nombrosos (12,8%), seguits dels farmacèutics (11,9%) i mèdics (10,6%).

A la Fira de Barcelona, es van organitzar 79 esdeveniments presencials, amb 16.820 expositors directes. En total, es van registrar 1,4 milions d’assistents. Els trimestres amb més esdeveniments presencials van ser el primer i el quart, els quals van atraure més d'un milió de persones. Les fires de salut i benestar (21,5%) van ser les més freqüents.

 

Més informació: Informe de l’Activitat Turística a Barcelona 2023 – Càpsula 3

Comparteix:

Notícies relacionades